وساوس معتبره

Saturday, May 28, 2011

المسيرة

لا تسقطو الغصن الأخضرَ من يدي *
فأنني سألفه في لفافةٍ
ينسيني دُخَانها أمسي وغدي 
ينسيني  دُخَانها الأزرقُ 
طعم المذلةِ والردى 
ينسيني اشلاء اطفالٍ 
ماتوا سدى 
ينسيني حيواتهم القصيرة ْ
.. 
يا قومي 
أنا لست خائنا 
أنا ضحيت ببعضنا 
لكي يعيش الجميع
حياة وثيرة .. 
وضحيت من اجل نومكم 
بمضجعي 
ورضيت من اجلكم 
بكوابيس الخيانة العسيرة 
.. 
سيقول الحمقاء ماذا عن 
الجولان الأسيرة 
لا تتهموني بالخنوعْ 
أنا حميتكم من الجوعِ...من الموت بلا طائل ٍ 
رافضين الركوعْ 
 لا تسقطوا الغصن الأخضر من يدي 
فأنني لن أسقطه 
ولو ناشدتني الجموع 
فلن ارتضي عزتكم 
بديلا لعرشي 
ولن اقايض بحكمي الرشيد
احلام الشباب الغريرة 
..
أنا أحمي العشيرة 
.. 
فأخلطو دقيق خبزنا الشامي 
بماء الذل
ودماء درعا 
وأشلاء الأطفال 
وبعض الملح 
واخبزو لنا كعكة ً 
تقوينا على ان نستكمل
-بالجعجعة المقدسةِ - 
 المسيرة ...
عبدالرحمن كمال 
28 مايو 2011 

(*) مع الأعتذار لعرفات صاحب المقولة

10 comments:

  1. WOOOOOOOOOOOOOOOW :D:D
    tafawakt 3ala nafsak el mara dy wallahy ,
    7aseet Amal Donkol awiiii ;))

    ReplyDelete
  2. استمر ما شاء الله طريق الالف ميل يبدا بخطوة ... وخطوة رائعة :)

    ReplyDelete
  3. حلوه اوي واكتر جزء عجبني
    لن ارتضي عزتكم
    بديلا لعرشي
    ولن اقايض بحكمي الرشيد
    احلام الشباب الغريرة
    جامد جدا الجزء ده
    اما اول جزء ما اعتقدش انه فاكر عشان ينسى اصلا
    ومستنين الجديد :))

    ReplyDelete
  4. ولو ناشدتني الجموع
    فلن ارتضي عزتكم
    بديلا لعرشي
    ولن اقايض بحكمي الرشيد
    احلام الشباب الغريرة
    ..
    أنا أحمي العشيرة

    الجزء ده أكثر من رائع...استمر على بركة الله
    و الله الموفق :))

    ReplyDelete
  5. بجد بجد .. اي تعليق سيقلل من قيمة القصيدة
    احسنت يا بودي
    عبدالرحمن يحيى

    ReplyDelete
  6. جميله اوى اوى يا عبد الرحمن
    وانا بتفق مع مغازى فعلا الابيات دي رائعه

    ReplyDelete
  7. رائعة يا عبد الرحمن .. سنة واحدة في الظبط الوزني و الموسيقى و كنت أقولك عجز الكلام .. استمر بجد

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. جميلة جدا

    قريبة جدا من اسلوب امل

    جميلة بجد

    ReplyDelete

Xml Blogger Templates